مواردي که در آنها مي توان از اورژانس 115 تقاضاي کمک کرد:

 از آنجا که با توجه به رشد جمعيت و کمبود امکانات ، ظرفيت پاسخگوئي اين سيستم محدود مي باشد، در نتيجه لازم است تدابيري در اين زمينه انديشيده شود تا حتي با امکانات موجود نيز بتوان از عوارض و مرگ و مير بيماران اورزانس جلوگيري کرد.به همين منظور ، اپراتورهاي اورژانس 115 که وظيفه پاسخگوئي به تماس گيرندگان اورژانس را دارند، از افراد آموزش ديده ( کارشناس پرستاري) انتخاب شده اند تا راهنمايي هاي لازم را در موارد مختلف به شهروندان ارائه دهند و از گسيل بي مورد آمبولانس جلوگيري شود.همچنين وجود پزشکان در واحد ارتباطات اورژانس ، راهي ديگر براي تحقق اين امر مي باشد. در نهايت مهم ترين نکته نحوه برخورد شهروندان عزيز با موارد يا بيماري هاي اورژانس است که مراجعه به جزوات آموزشي و کتبي در اين زمينه توسط اورژانس کشور منتشر مي شود و مي تواند در بسياري از موارد به نحوه پاسخگوئي اين سيستم کمک نمايد.

به خاطر داشته باشيد که تماس با مرکز اورژانس ، الزاما به معناي اعزام آمبولانس بر بالين بيمار نيست. در بسياري از موارد ، راهنمائي کارشناسان و پزشکان اورژانس در واحد ارتباطات مي تواند پاسخگوي سئوالات و مشکلات تماس گيرندگان باشد.

مواردي که در آنها مي توان از اورژانس 115 تقاضاي کمک کرد:
 

اورژانس هاي قلبي

احساس درد و سنگيني يا فشار در قفسه سينه و احساس سوزش در ناحيه پشت جناغ، مواردي است که ما را به درد با منشاء قلبي مشکوک مي نمايد.

در صورتي که شکايات فوق بين 5 تا 30 دقيقه طول بکشند و فرد در روزهاي مختلف با آنها مواجه باشد، بيشتر تشخيص آنژين صدري ( درد قفسه سينه به علت کاهش خون رساني به قلب) مطرح مي گردد.در صورتي که درد بيش از 30 دقيقه طول بکشد و همراه با تهوع و استفراغ ، تعريق ، انتشار درد به زير جناغ ، قفسه سينه ، بازوها ، شانه ها ، اندام ها ، شکم و بين دو کتف باشد، بايستي به فکر احتمال سکته قلبي بود. از علائم همراه بيماري هاي قلبي ، تنگي نفس ناگهاني ، ضربان نا منظم قلب به شکل ناگهاني ، فشارخون بالا و يا افت فشار خون و سوزش معده و عدم هضم غذا مي باشد.
دردهايي که به طور متوالي بيش از چند ساعت تا چند روز ادامه يابند و يا دردهايي که کمتر از يک دقيقه طول مي کشند، معمولا منشاء قلبي ندارند.

اورژانس هاي تنفسي

يکي از نشانه هاي هشدار دهنده بيماري هاي تنفسي ، تنگي تنفس است که بيماريهاي چون آسم ، انسداد راه هاي هوايي، عفونت هاي ريوي و ... را مطرح مي نمايد. بايد توجه داشت که " تنگي نفس به معناي تنفس تند نيست " بلکه حالتي است که فرد در آن وضعيت به سختي و به شکل غير عادي تنفس مي کند.

اورژانس هاي گوارشي

از موادي که در بيماريهاي گوارش، نياز به مداخله اورژانس دارد، مي توان به خونريزي هاي گوارشي ( استفراغ خوني يا مدفوع قيري شکل)، درد شکم به شکل حاد که با حساسيت شکم ، استفراغ و يا بي اشتهائي همراه است اشاره کرد. عوارض ناشي از ضربه هاي شديد به شکم نيز جزو موارد اورژانس تلقي مي شود.

اورژانس هاي ادراري

اين بيماري ها شامل دردهاي شديد و ناگهاني پهلو به همراه يا بدون ادرار خوني ، قطع ادرار و سوزش ادرار است.

اورژانس هاي دستگاه اسکلتي

اين بيماريها عبارتند از شکستگي هاي باز يا بسته استخوان ها ، در رفتگي در مفاصل و اندام ها ، پارگي وسيع بافت نرم در اندام هاي بدن.

اورژانس چشم

 

مهم ترين موارد اورژانس مربوط به چشم را ضربه به چشم، ريختن مواد شيميائي، سوختگي حرارتي و علائم افزايش فشار چشم( شامل درد ناگهاني در چشم و حدقه، سر درد شديد و تاري ديد) تشکيل مي دهند.

اورژانس هاي اعصاب

 

موارد زير در بيماري هاي اعصاب ، نياز به مداخله اورژانس دارند:

1- تشنج و حمله صرعي
2- سکته مغزي با علائم فلج اعضا، اختلال تکلم و موارد ديگر 
3- اختلال هوشياري و اعضا
4-سردردهاي شديد و ناگهاني به همراه سفتي گردن و استفراغ مکرر
5- ضربه به جمجمه يا ستون فقرات به دنبال سقوط از بلندي ها و يا تصادف با خودرو

اورژانس هاي گوش و حلق و بيني

 

اين مورد شامل خونريزي هاي شديد از بيني، ضربه به گوش، ضربه به فک و صورت، دررفتگي فک و ماننداست.

بارداري

 

در خانم هاي باردار، هرگونه سقط، تشنج، فشار خون بالا به همراه تاري ديد و تورم دست و پا ، خونريزي هاي شديد و شروع دردهاي زايماني در صورتي که دسترسي به پزشک ميسر نباشد، به عنوان بيماري هاي اورژانس مطرح هستند.

حوادث محيطي و شغلي

 

حوادث محيطي و شغلي، طيف وسيعي از موارد اورژانس را در بر مي گيرند که مهم ترين آنها عبارتند از:
 

 

- تصادف با وسائط نقليه
- سقوط از بلندي
- سوختگي
- برق گرفتگي
- آوار
- مسموميت هاي داروئي و شيميائي
- خودکشي
- گزيدگي توسط مار، عقرب و ساير جانوران
- غرق شدگي.

 


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط
آخرین مطالب


--------------------------------------------------------------------------------