دفيبربلاتور خارجی خودکار ( AED )

 

دفیبربلاتور خارجی خودکار چیست ؟

دفیبربلاتور خارجی خودکار (AED) ، وسیله ای قابل حمل و سبک است که یک شوک الکتریکی را از خلال قفسه سینه به قلب وارد می کند. این شوک می تواند سبب متوقف نمودن ریتم غیرطبیعی شده و در هنگام ایست ناگهانی قلبی اجازه از سرگیری ریتم طبیعی را به قلب بدهد. ایست ناگهانی قلبی، قطع یکباره عملکرد قلب می باشد. اگر این مشکل در عرض چند دقیقه رفع نشود، فورا سبب مرگ می شود . اکثر ایست های ناگهانی قلبی ناشی از فیبریلاسیون بطنی می باشند. این حالت یک ریتم سریع و نامنظم قلبی است که منشا آن در حفره های پمپ کننده پایینی قلب (بطنها) می باشد . قلب باید فورا به اصطلاح «دفیبریله» شود ، چرا که با گذشت هر دقیقه شانس زنده ماندن فرد قربانی در حدود 10-7 درصد کاهش می یابد.

 

 

دیفیبریلاسیون AED

 


 

 

اهمیت AED در چیست؟

 

AED سبب می شود که در حالات اورژانس پزشکی که نیاز به دفیبریلاسیون وجود دارد ، افراد بسیاری بتوانند کار مفیدی انجام بدهند . از آنجا که قابل حمل می باشد و بوسیله افراد غیر پزشک هم قابل استفاده است، می تواند به عنوان جزئی از برنامه های پاسخ اضطراری که شامل تماس با 115 و CPR (احیای قلبی و ریوی ) فوری می باشد بکار رود . هر سه این فعالیتها به هنگام ایست قلبی در افزایش احتمال بقا موثر می باشند .

 

 

 

AED چگونه کار می کند ؟

یک کامپیوتر داخل کمربند، ریتم قلبی قربانی را از طریق الکترودهای چسبنده تشخیص می دهد. کامپیوتر بررسی می کند که آیا نیاز به دفیبریلاسیون وجود دارد یا خیر (شوک دادن). در صورت نیاز یک صدای ضبط شده به فرد احیا کننده می گوید که دگمه شوک روی AED را فشار دهد . این شوک به شکل آنی فعالیت قلب را متوقف کرده و به قلب فرصت از سرگیری ضربان موثر مجدد را می دهد . ملاحظاتی جهت استفاده در این روند وجود دارد .

شوک دستگاه AED فقط در دو حالت کاربرد دارد : در فیبریلاسیون بطنی و یک حالت دیگر تهدید کننده زندگی تحت عنوان افزایش ضربان بطنی قلب بدون نبض .

دفیبربلاتور خارجی خودکار AED
نحوه استفاده از دفیبربلاتور خارجی خودکار (AED) بر روی مانکن

 

 

 

 

چه کسی می تواند از AED استفاده کند ؟

پرسنل غیرپزشکی مانند پلیس ، پرسنل خدمات آتش نشانی ، میهمانداران هواپیما، نگهبان ها و سایر افراد ناجی که به شکل مناسبی جهت کار با AED آموزش دیده اند .

 

 

 

آیا استفاده از AED ایمن است ؟

AED ها جهت استفاده توسط افراد آموزش دیده ایمن هستند . بررسی ها نشان می دهند که در 90 درصد موارد AED ها قادر به شناسایی ریتم نیازمند دفیبریله شدن می باشند . در 95 درصد موارد هم هنگامی که دستگاه نشان می دهد که نیاز به دفیبریله کردن (شوک دادن) نمی باشد، بیمار واقعا نیاز به شوک ندارد .

 

 

 

AED باید کجا قرار داده شود ؟

تمامی وسایل نقلیه امدادی شامل آمبولانسها ، ماشین های نیروهای انتظامی و بسیاری از ماشین های آتش نشانی می بایست دارای AED باشند . همچنین باید AED ها در مناطق عمومی مانند ورزشگاه ها ، فرود گاه ها ، مجتمع های اداری ، مطب پزشک و هرگونه بخش خصوصی و یا عمومی که تعداد زیادی از افراد در آنها گرد هم می آیند یا افراد در معرض خطر در آنها زندگی می کنند، وجود داشته باشند ؟

 

 

 

من چگونه می توانم بیشتر یاد بگیرم ؟

با پزشک ، پرستار یا مشاور سلامتی خود مشورت کنید . اگر مبتلا به بیماری قلبی می باشید یا قبلا دچار سکته مغزی شده اید، ممکن است اعضای خانواده شما در معرض خطر باشند . ایجاد تغییرات در شیوه زندگی آنها جهت کاهش میزان خطر مهم است .

شما می توانید از کتابچه ها و بروشورهای علمی جهت انتخاب زندگی سالمتر و کاهش میزان خطر ، کنترل بیماری و مراقبت از افراد مورد علاقه تان استفاده کنید .دانایی توانایی است بنابراین بیشتر بیاموزید و بیشتر زندگی کنید.

 

 

اصولا الکتروشوکهای جدید دو مد کاری دارند .

1- مد ASYNC : این مد کاملا دستی بوده و الکتروشوک هیچ دخالتی در نحوه اعمال شوک به بیمار ندارد و زمانی به کار می رود که بیمار هیچ سیگنال قلبی قابل حسی ندارد .

2- مد SYNC : در این مد سیگنال قلبی توسط الکتروشوک حس شده و به صورت اتوماتیک شوک زمانی به بیمار اعمال می شود که دقیقا به قله موج قلبی رسیده باشیم . این مد خود دارای دو نحوه اعمال شوک می باشد . یکی به صورت manual یعنی اینکه پرستار و یا پزشک تعداد و زمان اعمال شوک را بوسیله فشردن دکمه های اعمال شوک اعلام نموده و به محض تشخیص قله سیگنال قلبی شوک اعمال می شود . مد دیگر AED می باشد . این مد کاملا اتوماتیک است . به این مفهوم که دو عدد پد چسبی به بیمار متصل می شود و دستگاه سیگنال قلبی بیمار را دریافت و آنالیز می کند و هر کجا که لازم باشد بر اساس تنظیمات انجام گرفته توسط اپراتور شو ک اعمال می شود . به این معنی که نقش اپراتور تنها مشخص کردن حدود پارامترهای حیاتی است و تشخیص زمان و نحوه اعمال شوک و تعداد آن به عهده پردازشگر دستگاه گذاشته شده است .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط جواد ساعدی (مديروبلاگ)-کارشناس فوریتهای پزشکی
آخرین مطالب


--------------------------------------------------------------------------------