بيماران هوشيار با سندرم گيلن باره نياز به انتوباسيون غريب الوقوع دارند!

 
درباره ي سندرم گيلن باره چه ميدانيد؟ 

درباره ي سندرم گيلن باره چه ميدانيد؟
سندرم گيلن باره اختلال نادري است که در نتيجه حمله  سيستم ايمني بدن به اعصاب محيطي ايجاد مي شود به دنبال اين حمله احساس ضعف در ماهيچه ها ، بي حسي ، گزگز و گاهي اوقات فلجي ديده مي شود. اين بيماران در عين هوشياري  به دليل ضعف در عضلات تنفسي و كلاپس ريوي نياز به انتوباسيون غريب الوقوع دارند(قابل توجه همكاران محترم شاغل در 115)


علل :
 علت اين بيماري هنوز به روشني مشخص نيست ولي معمولاً بعد از يک عفونت ويروسي مانند سرماخوردگي يا آنفولانزا اتفاق مي افتد همچنين بعد از عفونت با يک باکتري به نام کامپيلکوباکتر ژژني هم ممکن است بيماري بروز نمايد عفونت با کامپيلوباکتر ممکن است بعد از خوردن آب آلوده يا غذاي نپخته ( مخصوصاً مرغ  و ماهي و ... ) رخ دهد . 
در بعضي موارد ممکن است علايم گيلن باره بعد از استرس  هاي فيزيكي مانند اعمال جراحي و ....اتفاق بيفتد گاهي هم هيچ گونه عامل شناخته شده اي وجود ندارد اما در همه موارد ذکر شده به طور حتم اختلال درعملکرد سيستم ايمني وجود دارد .

علايم و نشانه ها : 
نشانه هاي گلين باره معمولاً با بي حسي و ضعف در پاها شروع مي شود (ممکن است شما احساس گزگز شدن داشته باشيد) اين نشانه ها بالا رونده بوده  اغلب در عرض مدت کمي حدود چند روز يا چند هفته به قسمت هاي بالايي بدن کشيده مي شود ؛ بازوها و اندام فوقاني ضعيف و بي حس مي شوند . گاهي اوقات ضعف آن قدر شديد است که شما اصلاً قادر به راه رفتن نيستيد و همچنين ممکن است به فلجي کامل منجر شود . 

روش تشخيص : 
 آزمايش دقيق و قطعي براي تشخيص گيلن باره وجود ندارد اما تشخيص براساس علايم از جمله ضعف ماهيچه ها و ناتواني در راه رفتن ، آزمايشات و تاريخچه ي بيماري شما صورت مي گيرد . پزشک يا پرستار از شما درباره علايم و نشانه ها مي پرسد و شما را معاينه مي کند .
 آزمايشاتي که براي شما انجام مي شود شامل : 
1- نوار عصب و عضله 
2- گرفتن مايع از  کانال نخاعي 

درمان :
گلين باره درمان قطعي ندارد اما راههايي وجود دارد که علائم را بهبود مي بخشد :
الف )    IvIg :(ايمنوگلوبولين درماني ) اين دارو از جنس پروتئين است و سيستم ايمني را دربرابر حملات آنتي بادي هاي مهاجم محافظت مي کند .
ب)    پلاسما فرزيس : دستگاهي به بدن شما وصل مي شود که خون به درون آن کشيده مي شود و آنتي بادي ها ي حمله کننده به اعصاب بدينوسيله از خون جدا مي شوند . اين آنتي بادي ها، پروتئين هايي هستند که در خون وجود دارند و باعث حمله به سيستم ايمني بدن مي شوند. 

براي اين که تحت نظر باشيد و امکان درمان علايم بيماري وجود داشته باشد ، احتمالاً در بيمارستان بستري مي شويد .
در موارد پيشرفته بيماري ممکن است شما قادر به خوردن از راه دهان نباشيد ، که براي شما لوله ي بيني - معدي مي گذارند و از طريق لوله به شما غذا داده مي شود . رژيم غذايي شما بايد پرکالري و پر پروتئين باشد تا قدرت عضلاتي شما حفظ و بازسازي شود . ممکن است غذا با حجم کم و در دفعات زياد براي شما تجويز شود . 
در زمان بستري بودن در بيمارستان اگرضعف عضلات تنفسي موجب تهويه نامناسب و اختلال تنفس در شما شود ممکن است به دستگاه تنفس مصنوعي نياز پيدا کنيد.
تا زماني که در بيمارستان بستري هستيد پزشک و پرستار به منظور جلوگيري از عوارض ناشي از بي حرکتي اقداماتي را براي شما انجام مي دهند . ممکن است براي کمک به حفظ قدرت و انعطاف پذيري عضلاتتان فيزيوتراپي شويد .
علاوه برموارد فوق از داروهاي زير برحسب نياز و به منظور تسکين علايم استفاده مي شود : 
 
1- کورتون که التهاب و تورم اعصاب را کاهش مي دهد. 
2- داروهاي سرکوب کننده ي سيستم  ايمني مانند سايتوکسان و .... که در مرحله حاد بيماري تجويز مي شود . 
3- مسکن ها  و ضد درد ها 
4- داروها ي ضد تشنج مانند کاربامازپين 

 پيش اگهي : 
اين بيماري سه مرحله حاد ، نقاهت و بهبودي دارد . معمولاً افراد مبتلا به گيلن باره بهبود مي يابند اما ممکن است زمان زيادي طول بکشد .در اکثر افراد ضعف در طي 3-2 هفته بدتر شده و سپس شروع به بهتر شدن مي کند و بعد از مدتي به طور کامل از بين مي رود اگرچه بهبودي کامل ممکن است تا 2 سال طول بکشد . بعضي از افراد تا ماهها ضعف دارند و در موارد کمي اين ضعف تا سال ها باقي مي ماند ، بعضي ديگر هم هرگز قدرت عضلاتشان بر نمي گردد . گاهي اوقات اين سندرم بعد از اولين حمله دوباره عود مي کند 
توصيه ميشود در صورت ابتلا به اين بيماري راهكار هاي زير را مد نظر بگيريد.
از مصرف سيگار و الکل خودداري کنيد . 
با دقت توصيه هاي پزشک و پرستارتان را دنبال کنيد . 
داروي خود را درست و سر وقت مصرف کنيد . 
اگر فيزيوتراپي مي شويد به دقت ورزش هاي فيزيوتراپي را انجام دهيد تا عضلاتتان دوباره انعطاف پذير و قدرتمند شود . 
مشاوره با يک روانشناس به سازگار شدن شما با شرايط بيماري و کيفيت زندگي مطلوب کمک مي کند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط مديريت وبلاگ احياء
آخرین مطالب


--------------------------------------------------------------------------------